The provenance of dualist ontology: between the project of scientific modernity and neo-extractivism
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))
PDF (Español (España))

Keywords

Modernidade; Ciência; Colonialismo; Extrativismo; Capitaloceno Modernidad; Ciencia; Colonialismo; Extractivismo; Capitaloceno Modernity; Science; Colonialism; Extractivism; Extractivism; Capitalocene

How to Cite

Sanz Ferramola, R. (2021). The provenance of dualist ontology: between the project of scientific modernity and neo-extractivism. Pacha. Revista De Estudios Contemporáneos Del Sur Global, 2(5), e21067. https://doi.org/10.46652/pacha.v2i5.67

Abstract

This paper investigates the historical-philosophical link between the project that epistemological modernity inaugurates at the beginning of the 17th century and current neo-extractivism. To this effect, historiographic work becomes a search for provenance, which, unlike traditional history, refrains from reproducing the past as a mere justification of the present. The aim is to show the conceptual and economic-political continuity between the way in which classical science conceives the relationship with nature as an object and mechanism, and therefore as a commodity. This way of thinking and doing about nature is synthesized in the so-called “dualistic ontology” in which the technical power of our days, without measuring consequences in its search for capital accumulation, turns science-technology itself into a geological force that disrupts the bioterritorial balance between humans and non-humans, and produces ecocide that leads to climate change. This epistemological process has been at the same time a political process, and occurs in synchronic necessity with colonialism.

https://doi.org/10.46652/pacha.v2i5.67
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))
PDF (Español (España))

References

Alier, J. & Wagensberg. J. (2017). Solo tenemos un planeta. Sobre la armonía de los humanos con la naturaleza. Icaria editorial

Bacon, F. (1984). Novum organum. Sarpe.

Bacon, F. (2015). La nueva Atántida. Luarna Ediciones.

Borón, A. (2008). Teoría(s) de la Dependencia. Realidad Económica, 238.

Césaire, A. (2006). Discurso sobre el colonialismo. Akal

De Sousa Santos, B. (2006). Reinventar la democracia. Reinventar el estado. CLACSO

Dussel, E. (2013). Filosofía de la liberación. Editorial Docencia.

Dussel, E. (2007). Política de la liberación. Historia mundial y crítica. Editorial Trotta.

Escobar, A. (2015). Territorios de diferencia: la ontología política de los “derechos al territorio”. Cuadernos de Antropología Social, (41), 25-38. https://doi.org/10.34096/cas.i41.1594

Fukuyama, F. (1989). The end of History? The National Interest, 16, 3-18.

Haraway, D. (2016). Antropoceno, Capitaloceno, Plantacionoceno, Chthuluceno: generando relaciones de parentesco. Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales, 3(1), 15-26. http://revistaleca.org/journal/index.php/RLECA/article/view/53/0

Harvey, D. (2004). El “nuevo” imperialismo: acumulación por desposesión. Socialist Register, 99-129. https://socialistregister.com/index.php/srv/article/view/14997

Jonas, H., (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Editorial Herder.

Koyré, A. (1997). Estudios de historia del pensamiento científico. Siglo XXI Editores.

Latour, B. (2017). Cara a cara con el planeta: Una nueva mirada sobre el cambio climático alejada de las posiciones apocalípticas. Siglo XXI Editores.

Lewis, S. & Maslin, M. (2015). Defining the Anthropocene. Nature, 519(2)128-146. https://doi.org/10.1038/nature14258

Machado Aráoz, H. (2018). Potosí el origen. Genealogía de la minería contemporánea. PDTG-Derechos Humanos sin Fronteras.

Mignolo, W. (2010). Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad, gramática de la descolonialidad. Del Signo.

Moore, J. (2016). Anthropocene or Capitalocene? Nature, History, and the Crisis of Capitalism. KAIROS-PM Press,

Popper, K. (1994). Conjeturas y refutaciones. El desarrollo del conocimiento científico. Paidós.

Prigogine, I., & Stengers, I. (1994). La nueva alianza. Alianza Editorial.

Svampa, M. (2011) Modelos de desarrollo, cuestión ambiental y giro eco-territorial. En H. Alimonda, (Coord.). La naturaleza colonizada. Ecología política y minería en América Latina. (pp. 181-218). CLACSO.

Svampa, M. (2018). Imágenes del fin. Narrativas de la crisis socioecológica en el Antropoceno. Nueva Sociedad, 278, 151-164. https://nuso.org/articulo/svampa-crisis-ecologica-antropoceno-calentamiento-global/

Svampa, M. (2019). Las fronteras del neoextractivismo en América Latina. Conflictos socioambientales, giro ecoterritorial y nuevas dependencias. Universidad de Guadalajara-Bielefeld University Press.

Tiapa, F. (2018). Alteridades geopolíticas y construcción de conocimiento en las fronteras de la Modernidad. Revista Antropologías del Sur, 5(10), 167-187.

Trischler, H. (2017). El Antropoceno, ¿un concepto geológico o cultural, o ambos? Desacatos, 54, 40-57.

Wedekind, J. & Milanez, F. (2017). Entrevista a Jason Moore: Del Capitaloceno a una nueva política ontológica. Revista Ecología Política, 53, 108-110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6063843

Zafaroni, E. (2015). El derecho latinoamericano en la fase superior del colonialismo. Passagens. Revista Internacional de História Política e Cultura Jurídica, Rio de Janeiro. 7(2), 182-243. https://doi.org/10.15175/1984-2503-20157201

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ramón Sanz Ferramola

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...