Weaving popular psychology in defense of life. Jun ko’tantik
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Psicologia popular; defesa da vida; comunalidade da vida; psicologização colonial; povos indígenas. Psicología popular; defensa de la vida; comunalidad de vida; psicologización colonial; pueblos indígenas. Popular psychology; defense of life; communality of life; colonial psychologization; indigenous peoples.

How to Cite

Utrilla López, R. G. (2024). Weaving popular psychology in defense of life. Jun ko’tantik. Pacha. Revista De Estudios Contemporáneos Del Sur Global, 5(13), e240222. https://doi.org/10.46652/pacha.v5i13.222

Abstract

This article deals with the continuation of an independent research project with a popular perspective in Psychology, and strengthens a master’s dissertation in which, in a collaborative way with the tseltal midwives of the Yaxal-Lum Collective in the municipality of Yajalón in the state of Chiapas, a local and situated reality was responded to, based on a dialog of knowledge and collective actions to preserve, transmit and defend epistemic practices; however, this contribution deserves to be dealt with at another time, due to the textual dimension it occupies. What is presented here is a Popular Psychology that defends and cares for the community and territorial life of peoples, indigenous communities and Afro-descendants, in other words, a Psychology that weaves itself, so that it can listen to the word with its heart on the road to the cognitve justice of peoples; the construction of other possible knowledges and to make a different world possible, centered on an ethic of life and care, in the face of new relationships, ways of being and valuing oneself; under the idea of dignifying and empowering what is destroyed, forgotten and hidden in the communality of other knowledges.

https://doi.org/10.46652/pacha.v5i13.222
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Almeida, E. (2020). Compartir y cuidar. Cómo cambiar el mundo. En E. Almeida & N. Gómez (Comp.). La sensibilidad personal y la valentía comunitaria. Psicología social comunitaria y desarrollo humano (pp. 37-54). CONCYTEP, Universidad Iberoamericana de Puebla.

Aquino, P. (2013). Nuestra comunalidad: reflexiones desde Yalalag. Cuadernos del Sur, 34, 91-98.

Césaire, A. (2006). Discurso del colonialismo. En A. Césaire (ed.). Discurso sobre el colonialismo (pp. 13-44). Akal.

De Vos, J. (2017). No hay futuro sin crítica de la psicología: una interrogación del marxismo al psicoanálisis. Teoría y Crítica de la Psicología, 9, 16-35. https://www.teocripsi.com/ojs/index.php/TCP/article/view/207

Dussel, E. (1999). Principios, mediciones y el “bien” como síntesis (de la ética del discurso a la ética de la liberación). Signos Filosóficos, 1, 115-138.

Grosfoguel, R. (2022). Los cuatro genocidios/epistemicidios del largo siglo XVI y las estructuras de conocimiento racistas/sexistas de la modernidad en la universidad occidental. Revista Izquierdas, 51, 1-20.

Han, B-C. (2012). La sociedad del cansancio. Herder.

Martín-Baró, I. (1991). El método en la psicología política. Suplementos Anthropos, 44, 30-39.

Martín-Baró, I. (2006). Hacia una psicología de la liberación. Revista Intervención Psicosocial y Psicología Comunitaria, 1, 7-14.

Martínez, J. (2015). Conocimiento y comunalidad. Bajo el Volcán, 15, 99-112.

McLaughlin, K. (2012). La psicologización y la construcción del sujeto político como un objeto vulnerable. Teoría y Crítica de la Psicología, 2, 3-18.

Najmanovich, D. (2021). “Cuidadanía: ecología de saberes y cuidados”. En E. During y L. Cufré (comps.). El tejido social en las calles sin nombre (pp. 4-25). Editorial Tirant lo Blanch.

Pavón-Cuéllar, D. (2017). Capitalismo y psicología en la historia latinoamericana: esbozo de recapitulación histórica para proyectos liberadores anticapitalistas. En D. Pavón-Cuéllar (Coord.). Capitalismo y psicología crítica en Latinoamérica: del sometimiento neocolonial a la emancipación de subjetividades emergentes (pp. 17-45). Kanankil.

Pérez, M. (2015). O’tanil. Stalel tseltaletik. Una apuesta por un conocimiento propio desde los pueblos originarios. En X. Leyva (ed.). Prácticas otras de conocimiento(s): entre crisis, entre guerras (pp. 428-450). Cooperativa Editorial Retos, PDTG, IWGIA, Taller Paradigmas Emancipatorios–Galfisa, Proyecto Alice, Taller Editorial La Casa del Mago.

Simpson, L. & Klein, N. (2017). Danzar el mundo para traerlo a la vida: conversación con Leanne Simpson de Idle No More. Tábula Rasa, 26, 51-70.

Sousa Santos, B. (2019). El fin del imperio cognitivo. La afirmación de las epistemologías del sur. Trotta.

Sousa Santos, B. (2017). Justicia entre Saberes: Epistemologías del Sur contra el epistemicidio. Morata.

Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. Siglo XXI.

Spivak, G. (2010). Crítica de la razón poscolonial. Hacia una historia del presente evanescente. Akal.

Utrilla-López, R. (2020). Descolonizar la psicología por el camino de los saberes populares y ancestrales de los pueblos de Nuestra América. En X. Lozano Amaya (Coord.). Psicología y práxis transformadoras (pp. 437-452), Cátedra Libre.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Rodrigo G. Utrilla López

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...