Abstract
This article aims to analyse the creative process of TERRANE, a project which the artist Ana Lira is developing in dialogue with Dona Lourdes da Silva, Dona Luzia Simões and Cláudia Oliveira, pedreiras women (pedreiras is a local term for women labourers) from the Sertão do Pajeú, state of Pernambuco in the North-East of Brazil. I intend to examine the methodology of the creative process as well as the making of one of the artist’s books. In doing so, I seek to understand in what ways the artist and the pedreiras, through their collective and politic artwork, question the imperatives of the modern-colonial canon of art by producing an epistemology and an ethical approach situated in the multiple conditions of this contested land. The framework of this text is located at the crossroads of Cultural Studies and Decolonial Feminisms as a (non)field of theoretical-creative possibilities.
References
Albuquerque Júnior, D. M. (2011). A invenção do Nordeste e outras artes. Cortez.
Bispo dos Santos, A. (2015). Colonização, Quilombos. Modos e significados. Universidad de Brasilia, CNPQ y INCT.
Cejas, M. (2016). Feminismo, cultura y política. Prácticas irreverentes. Universidad Autónoma Metropolitana – Xochimilco.
Cejas, M. I. (2020). Feminismo, cultura y política. El contexto como acertijo. Ítaca.
Espinosa Miñoso, Y., Gómez Correal, D. y Ochoa Muñoz, K. (2014). Introducción. En Espinosa Miñoso, Y., Gómez Correal, D. y Ochoa Muñoz, K. (Eds.), Tejiendo de otro modo: Feminismo, epistemología y apuestas descoloniales en Abya Yala (pp. 13-40). Popayán.
Federici, S. (2004). Calibán y la Bruja. Mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Traficantes de Sueños.
Garzón Martínez, M. T. (2018). Defender Fantasía: Hacia un modelo de crítica cultural feminista. Ístimica, (22), 77-99. https://doi.org/10.15359/istmica.22.5
Grossberg, L. (2017). Stuart Hall: diez lecciones para los estudios culturales. Intervenciones en Estudios Culturales, (4), 25-37.
Grossberg, L. (2099). El corazón de los estudios culturales: contextualidad, construccionismo y complejidad. Tábula Rasa, (10), 13-48.
Hall, S. (2010). Sin Garantías. Envión.
Hall, S. (2011). La cultura y el poder. Conversaciones sobre los cultural studies. Amorrortu.
Krenak, A. (2019). Ideias para adiar o fim do mundo. Companhia das Letras.
Lira, A. y Marugán, P. (2019). TERRANE. Cadernos de Subjetividade, (20), 6-19.
Martin Alcoff, L. (2016). Uma epistemologia para a próxima revolução. Sociedade e Estado, 31 (1), 129-143.
Minh-Ha, T. (1991/2015). Questões de imagen e política. En Maia, C. y Felipe Flores, L. (Eds.), O cinema de Trinh T. Minh-Ha. Gráfica O Lutador.
TED. (2009, octubre 7). Chimamanda Ngozi Adichie: The danger of a single story [Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg
Presentación de TERRANE de Ana Lira. Museo Universitario del Chopo-UNAM [https://www.facebook.com/MuseodelChopo]. Facebook. Recuperado diciembre 7, 2022, de https://www.facebook.com/watch/live/?v=2541345996185771
Restrepo, E. (2009). Antropología y estudios culturales: distinciones, tensiones y confluencias. https://cutt.ly/N0rlAjT
Sontag, S. (2008). Sobre la fotografía. Random House Mondadori.
Sousa Rios, K. (2014). Isolamento e poder. Fortaleza e os campos de concentração na seca de 1932. Imprensa Universitária da Universidade Federal do Ceará.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Paola María Marugán Ricart