Resumo
The present article of epistemological reflection, and aesthetic politics maps menstrual visualities of diverse nature and origin to register the meanings (re)produced in the representations. From a queer/cuir and transfeminist position the article investigates and (dis)arms the constructions of the normal and natural associated with the menstrual cycle (de)composing its heteropatriarchal and modern-colonial binarisms. As a gesture of reXistence, it registers and recovers the power of the visuals of Effy Beth, Thoni the tampon and Raindovemodel as a necessary possibility to manage urgent policies in relation to Health access and education for all menstruating people.
Referências
Alterido, I. (2018). La revolución roja: menstruación consciente desde los feminismos. Mujeres y Salud, (45), 15-18.
Barone Zallocco, O. (2019). Lo cuir de la menstruación en las aulas. Rev. de Educación UNMdP, (18), 233-250.
Barone Zallocco, O. (2021). Teñir la ESI de rojo menstrual. Praxis educativa, 25(1), 1-16. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250117
Barone Zallocco, O., y Díaz, S. (2021, enero-abril). Devenir mujer menstrual. Escrituras entre género, cuerpxs y rendimiento en la obra de Effy Beth. Revista Interinstitucional Artes de Educar, (7), 1404-1422. https://acortar.link/3Zv4NN
Cardozo Delgado, S. (2015.). Sangre menstrual: una aproximación sociológica [Tesis de grado, Universidad de la República (Uruguay)]. Repositorio Institucional https://hdl.handle.net/20.500.12008/9986
D´Alessandro, M., Santellan, C., Garci?a, C. R., de la Fuente, X., y Cardillo, M. (2021). Justicia Menstrual: igualdad de género y gestión menstrual sostenible. Ministerio de Economi?a / Jefatura de Gabinete de Ministros. https://acortar.link/C8PzIK
Dora Faigenbaum, D., & Chorubczyk, M. (2016). Que el mundo tiemble: cuerpo y performance en la obra de Effy Beth. EDULP.
flores, v. (2013). Interruqciones. Ensayos de poética activista. La Mondonga Dark.
Foucault, M. (2003). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo Veintiuno Editores.
González del Cerro, C., & Busca, M. (2017). Más allá del sistema reproductor: aportes para la enseñanza de la biología desde la perspectiva de género. Homo Sapiens Ediciones.
Hernández, F. (2005). ¿De qué hablamos cuando hablamos de cultura visual? Educação & Realidade, 30(2), 9-34.
Hester, H. (2018). Xenofeminismo: tecnologías de género y políticas de reproducción (H. Salas, Trans.). Caja Negra Editora.
Masschelein, J. (2014). E-ducar la mirada. La necesidad de una pedagogía pobre. En D. Gutiérrez & I. Dussel (Eds.), Educar la mirada. (pp. 295- 310). Manantial.
Méndez de la Brena, D. E. (2016). Let me tell you our story: On how women in my family disrupt menstrual tales in the process of telling stories. [Tesis de maestría, Utrecht University & University of Granada]. Repositorio Institucional https://acortar.link/q3dQ79
Mujeres a seguir. (2020). Pantone crea el color ‘rojo periodo’ para normalizar la menstruación. https://acortar.link/ImzYf3
Muxí Martínez, Z. (2019). Ahora es el momento. Urbanismo feminista en Col-lectiu Punt 6 (Eds.), Urbanismo feminista. (pp. 9 -15). Virus
Pérez, M. (2016). Teoría Queer ¿para qué? ISEL (5), 184-198.
Perfil. (2021). Congreso iluminado de rojo. [Fotografía]. https://acortar.link/wuzMIU
Preciado, P. B. (2019). Testo yonqui. Ibérica.
Preciado, P. B. (2020). Yo soy el monstruo que os habla: informe para una academia de psicoanalistas (P. B. Preciado, Trans.). Editorial Anagrama.
Sontag, S. (1984). Contra la interpretación y otros ensayos. Seix Barral.
Tarzibachi, E. (2017). Cosa de mujeres. Menstruación, género y poder. Sudamericana.
Valls Llobet, C. (2006). La menstruación: de la invisibilidad a la abolición. Duoda: Revista d’estudis feministe, (31), 71-84. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2206454
Wayar, M. (2018). Travesti: una teoría lo suficientemente buena. Editorial Muchas Nueces.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licensiado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Ornela Barone Zallocco